COMENIUS/ERASMUS+

Nauczyciel naszej szkoły Grażyna Niemyjska brała udział w kursie w Anglii ONE WEEK COURSE FOR EUROPEAN TEACHERS OF HISTORY AT SECONDARY LEVEL  od 26.04 do 04.05. 2014 r.

Kurs został zrealizowany w ramach programu Comenius / Mobilność szkolnej kadry za granicą i dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Oto sprawozdanie z kursu:

Program unijny Comenius oferuje możliwość uczestniczenia w wielu atrakcyjnych kursach finansowanych przez Unię. W ramach akcji Mobilność szkolnej kadry za granicą organizuje też kursy dla nauczycieli historii, stąd moja decyzja o skorzystaniu z tej oferty. Po znalezieniu interesującego kursu w Southampton, wypełnianiu wniosku, złożeniu kompletu dokumentów do Narodowej Agencji, cierpliwie czekałam na wyniki. W grudniu 2013 r. otrzymałam pozytywną informację o sfinansowaniu wybranego kursu i rozpoczęłam przygotowania językowe, dydaktyczne i zbieranie materiałów promujących Polskę, Trójmiasto i naszą szkołę.

26 kwietnia 2014 r. znalazłam się Cheltenham w hrabstwie Gloucestershire, ponieważ organizator zmienił miejsce organizacji kursu, ale temat pozostał ten sam: CLIL Pedagogy In Secondary Schools. Skorzystałam z możliwości pobytu w angielskiej rodzinie i pierwszy dzień spędziłam na rozmowach z gospodarzami, poznawaniu okolicy oraz mojej sympatycznej koleżanki z kursu – Eleny, z którą wspólnie mieszkaliśmy u państwa Beardmore w Prestbury. Prestbury to wieś pochodząca ze średniowiecza z X wieku i słynie w całej Anglii z największej ilości nawiedzanych duchów: Black Abbot, który wędruje po pobliskim cmentarzu,  Charging Horseman  zwiadowca z czasów Wojny Białej i Czerwonej Róży pędzący na białym koniu czy Headless Horseman pochodzący z czasów wojny domowej za Olivera Cromwella. Niestety żadnego z nich nie spotkałam, za to podziwiałam średniowieczny kościół ze starym cmentarzem, stylowe gospody w zieleni parków i kolorowych ogrodów i piękne, zabytkowe domy. Niedaleko znajduje się atrakcja turystyczna Anglii – Cotswold Hills, wapienne wzgórza z przepięknymi wioskami.

27 kwietnia  2014 r. niedzielę rozpoczęliśmy kurs od zwiedzania Cheltenham z przewodnikiem Jane Handoll, która opowiedziała nam o historii miasta, o dokonaniach jego znanych mieszkańców i pokazała najciekawsze zabytki. Cheltenham to uzdrowiskowa miejscowość, słynna z wód leczniczych i chętnie odwiedzana w czasach georgiańskich i wiktoriańskich przez angielskich arystokratów. Powstało wtedy wiele budynków w stylu Regencji (I polowa XIX w.), parków i torów wyścigowych. Od niedawna na jednym z współczesnych budynków można podziwiać graffiti tajemniczego Banksy’ego: podsłuchujący mężczyźni. Być może jest to aluzja do licznych zakładów wojskowych produkujących tutaj na potrzeby wojska.

Po południu udaliśmy się do Gloucester, miasta założonego przez starożytnych Rzymian, a słynnego z przepięknej katedry, starego portu z magazynami oraz średniowiecznych uliczek.

28 kwietnia 2014 r. rozpoczęliśmy zajęcia w Maxima Forum. Najpierw część integracyjna, wzajemne poznanie się, a potem temat główny czyli CLIL Pedagogy In Secondary Schools.

CLIL – Content and Language Integrated Learning zajmuje się zintegrowanym kształceniem, czyli przekazywaniem treści z danego przedmiotu  z wykorzystywaniem języka angielskiego. Ta metoda jest rekomendowana przez Komisję Europejską, bo promuje naukę języków obcych oraz różnorodność językową i staje się coraz popularniejsza w europejskich szkołach. Stawia przed nauczycielami wiele wyzwań, wiec z tym większą ciekawością uczestniczyłam w zajęciach. Prowadzącą wykłady i warsztaty była dr Diana Hicks, znakomita edukatorka – trenerka, autorka wielu publikacji o CLIL i książek do nauki angielskiego wydawanych przez Cambridge University Press. Z dużą znajomością tematu, życzliwością i ujmującym podejściem poprowadziła nas przez zagadnienia związane z charakterystyką tej metody pracy, sposobami współpracy z nauczycielami języka angielskiego, planowaniem lekcji i wykorzystaniem dostępnych źródeł.

Zajęcia warsztatowe umożliwiły wypracowanie własnych materiałów i wymianę z innymi uczestnikami kursu. W szkoleniu uczestniczyli nauczyciele różnych przedmiotów: historii, geografii, prawa, ekonomii z Włoch, Hiszpanii, Czech, Francji, Niemiec, Słowenii, stąd możliwość wielokierunkowych spojrzeń i wymiany doświadczeń. Poziom znajomości języka był na tyle dobry, że komunikacja przebiegała bardzo sprawnie. Szkoda, ze mięliśmy tylko dwa dni na wymianę doświadczeń i rozmowy oraz poznanie CLIL. Kolejny dzień poświecony był na wizytę w szkole i obserwacje lekcji historii.

30 kwietnia udaliśmy się do Bromsgrove, do prywatnej szkoły kształcącej ok. 1500 uczniów w wieku od  2 do 18 lat. Mogłam tam poznać organizację pracy szkoły, jej zaplecze naukowo-socjalne, gabinety, pracownię informatyczną, bibliotekę i sale lekcyjne. Obserwowałam lekcję dotyczącą funkcjonowania systemów partyjnych w USA, lekcję historii dotyczącą emancypacji kobiet po II wojnie, lekcję podsumowującą wydarzenia I wojny oraz samodzielną pracę uczniów poszukujących materiałów do własnego projektu-eseju na wybrany temat. Zaciekawiły mnie stosowane metody pracy, system oceniania pracy uczniów i sposoby motywowania ich do pracy oraz wykorzystanie technik TIK podczas zajęć. Po zakończeniu lekcji rozmawialiśmy z nauczycielem o specyfice jego pracy, porównywaliśmy nasze programy nauczania i sposoby pracy z uczniami. Wymieniliśmy się też adresami mejlowymi.

Następnego dnia zwiedzaliśmy Tewkesbury średniowieczne miasteczko z najpiękniejszą architekturą normańską w Anglii. Widać to zarówno w drugim co do wielkości kościele z wysoka wieżą, gdzie pochowano członków królewskich rodzin z czasów Wojny Białej i Czerwonej Róży, jak również w samym mieście ze stylowymi kamieniczkami, zajazdami. O jednym z nich wspominał nawet Ch. Dickens w „Klubie Pickwicka”. Po południu spotkaliśmy się w Maxima Forum na kolejnych warsztatach poświeconych CLIL. Tym razem nauczyciel przedstawił nam angielski system edukacyjny, wymagania i program edukacji historycznej na poziomie secondary school oraz zaprezentował przykładowe lekcje oraz podręczniki stosowane w szkołach. Na spotkaniu wymieniliśmy się spostrzeżeniami dotyczącymi systemów nauczania historii w polskich, hiszpańskich oraz czeskich szkołach. W brytyjskich szkołach znacznie mniejszy nacisk kładzie się na pamięciowe opanowanie wiadomości, a więcej na kształcenie umiejętności: krytycznego myślenia, analizowania i porównywania różnych źródeł, tworzenia własnych tekstów – narracji historycznej. Również podręczniki są bardziej przyjazne uczniom: mniej tekstu wiodącego, dużo  ćwiczeń z różnymi źródłami.

Na zakończenie pobytu w sobotę 3 maja mieliśmy też okazję zwiedzić południową Walię: muzeum – kopalnię węgla w miejscowości Blaenavon oraz skansen architektoniczny Museum of Welsh Life oraz zamek, a na koniec spacerowaliśmy ulicami stolicy Walii – Cardiff.

Wnioski:

  • Kursy zagranicą sprzyjają refleksyjnemu podejściu do własnej pracy.
  • Są okazją do poznania ciekawych ludzi, miejsc i służą własnemu rozwojowi.
  • Warto wprowadzić nauczanie dwujęzyczne na lekcjach historii.
  • Warto zachęcić innych nauczycieli do tego nauczania dwujęzycznego.

Grażyna Niemyjska